Příběhová struktura
Rozumět příběhům je i dnes klíčová dovednost, pokud chcete zaujmout publikum, vzbudit emoce a úspěšně prodat - a je jedno, jestli produkt, svoje nápady anebo přímo sebe. Ačkoliv je vyprávění přirozenou součástí našeho sdíleného kulturně-společenského prostředí, spousta u nás tápe a pochybuje, když přijde na to vyprávět - ať už máme odprezentovat práci týmu před celou firmou anebo pobavit děti vymyšlenou pohádkou.
Právě pohádky jsou díky svojí jednoduchosti ideálním prostředkem, jak do tajů příběhů proniknout a koho jiného se zeptat, než mistrů svého řemesla ze studia Pixar, ověnčeného 26 Oscary a 10 miliardami dolarů, které jejich filmy vydělaly po celém světě.
Emma Coats, jedna ze scenáristek studia Pixar, tvrdí, že všechny jejich filmy sdílí tuhle jednoduchou narativní kostru:
1. Bylo, nebylo…
2. Každého dne…
3. Jednoho dne…
4. A proto…
5. A proto…
6. Až nakonec…
7. Od té doby…
Pojďme si takhle rozebrat slavný film Hledá se Nemo a při tom se zamyslet nad jednotlivými kroky.
1. Byl, nebyl jeden rybí vdovec Marlin, který úzkostlivě chránil svého jediného syna, jménem Nemo.
2. Každého dne varoval Marlin Nema, že oceán je nebezpečné místo a zakazoval mu odplavat z bezpečí.
Příběhy vždycky začínají na stabilním místě a popisují nám, jak žili hrdinové před tím, než příběh začal. Nebývá to většinou nic moc napínavého.
3. Jednoho se Nemo na truc vydal na otevřené moře.
Jednoho dne se něco změní - to je moment, kdy se dává příběh do pohybu, spouštěč, kvůli kterému se všechno stane.
4. A proto ho chytí potapěč a Nemo skončí v akvárku v Sydney.
5. A proto se Marlin vydá na dlouhou cestu, aby ho s pomocí dalších mořských živočíchů zachránil.
Správně tušíte, že kroků začínajících "a proto" bychom mohli v Nemovi najít třeba třicet, já jsem to pro naše účely hodně shrnul. My si z toho vezmeme, že v dobrém příběhu způsobuje každá událost tu další a každá je pro příběh důležitá, jinak bychom o ní nemluvili.
6. Až se nakonec Marlin a Nemo zase shledají.
Tomuhle říkáme rozuzlení. Příběhy nemusí končit jenom dobře, někdy třeba hrdina neuspěje nebo během cesty zjistí, že chce něco jiného, než na začátku. Jako kdyby Marlin zjistil, že Nemovi je v akvárku lépe než v moři. Důležité je, že rozuzlení vychází z událostí v příběhu, že se tu všechny linky setkávají a vzniká nové stabilní místo, kde budeme ochotní příběh opustit.
7. Od té doby Marlin ví, že láska stojí na důvěře a nechává Nemovi více svobody.
Naši hrdinové se díky příběhům učí nové věci a mění se. Stejnou možnost máme i my, posluchači.
Příběh je cesta mezi nějakým minulým a novým status quo. Popsat svůj produkt jako rozdíl mezi tím co bylo a co bude je rada, kterou se řídí i ti nejlepší. Chcete důkaz? Podívejte se na slavný proslov, kde Steve Jobs prezentuje první iPhone.
Podobných struktur existuje spousta a nelze je brát jako svatá přikázání. Naopak, porušovat pravidla je znakem skvělého scenáristy. Můžou nám ale pomoct překonat ostych a strach a začít vyprávět. Jen vlastními pokusy se naučíme o příbězích více a staneme se lepšími vypravěči a své okolí srozumitelnějšími a pochopitelnějšími lidmi.