Emoční inteligence jako silný prediktor firemního výkonu
,,Žádný nástroj nemůže nahradit to, co pochází z mezilidského kontaktu a interakce.
Moje předpověď pro nadcházející rok a dál je, že atributy leadershipu, které jsou vlastní pouze lidem - emoční inteligence, budování vztahů, sociální dovednosti, úsudek - budou pro firmy ještě důležitější a cennější než doposud. ”
- Erika James, děkanka Wharton School of the University of Pennsylvania
Koncem každého roku vydává LinkedIn zajímavý newsletter “Big Ideas”, ve kterém prezentuje odvážné predikce odborníků ze všech možných oblastí našich životů - od technologií, po životní prostředí, zdraví, politiku a mnoho dalších.
Předpovědi týkající se světa práce a překotných změn, kterými prochází, nemohou chybět.
Nás v tom letošním vydání nejvíc zaujala myšlenka z úvodu článku - totiž, že čistě “lidské” vlastnosti, jako je emoční inteligence, sociální dovednosti, schopnost budovat a udržovat vztahy - si svoje místo vždycky najdou.
A není divu.
Emoční inteligence je velmi silným prediktorem výkonu. Ve firmách, kde se na emoční inteligenci týmu lídrů a manažerů klade důraz, se to pozitivně odráží hned několika způsoby:
✅ Zaměstnanci s vysokou emoční inteligencí dokážou snáz zůstat klidní i pod tlakem, umí efektivně řešit konflikty a empaticky reagovat na kolegy. Tato schopnost znamená vyšší celkovou výkonnost týmu, potažmo firmy jako takové.
✅ Studie společnosti Gallup zjistila, že u zaměstnanců, kteří měli manažery s vysokou emoční inteligencí, byla pravděpodobnost, že dají výpověď, 4x menší než u těch, kteří měli manažery s nízkou emoční inteligencí.
✅ Empatičtí lídři dosahují o více než 40 % vyššího výkonu při koučování, zapojování ostatních a rozhodování. Manažery, kteří projevují větší empatii ke svým přímým podřízeným, vnímají jejich nadřízení jako schopnější a výkonnější
✅ 71 % zaměstnavatelů hodnotí emoční inteligenci výše než technické dovednosti při hodnocení kandidátů. Tato preference ukazuje rostoucí uznání důležitosti emoční inteligence v moderním pracovním prostředí, zejména v rolích, které zahrnují vedení lidí, týmovou dynamiku a interakci s klienty.