Toto cvičení může mít různé cíle, od zpřítomnění po rozvoj komunikace. Přemýšlejme na začátku, k čemu jej chceme použít, podle vybraného cíle volíme slova v instrukcích, věnujeme pozornost, vedeme debrief. Připomínáme si, že méně je více. To speciálně platí u takového cvičení, které umí všechno, třeba i přehltit účastníky instrukcemi ;)
Příklady (a jistě najdete další) k čemu může cvičení sloužit:
Seznámení s prostorem,
zvědomění svého pohybu a orientace v prostoru,
navázázání kontaktu mezi účastníky,
sladění účastníků na společnou práci,
pozornost na přítomnost,
dovednost nenásilné komunikace ve skupině.
Pro představení cvičení jsme zde zvolili téma zpřítomnění.
Cíl cvičení jako příklad:
Soustředit se na své tělo a okolí.
Výsledky učení:
Účastníci dokážou popsat, jak se proměňuje jejich dech podle zadání.
Účastníci věnují pozornost svému tělu a jeho pohybu v prostoru.
Účastníci si všímají prostoru okolo sebe.
Instrukce:
Vymezujeme prostor, ve kterém se mohou všichni volně pohybovat.
Začínáme tichým pohybem – vědomě kráčíme bez mluvení a kontaktu s ostatními.
Náš krok směřuje tam kde je nejvíce volného prostoru. Tím pádem budeme měnit nestále směr.
Postupně účastníkům měníme tempo, nebo upravujeme zadání (přikázané směry pohybu, část těla, která je vedou, oční kontakt s ostatními, nenápadné pozdravy apod.)
Účastníkům formou bočního vedení měníme pozornost k jednotlivým složkám, které chceme zvědomovat, např:
Soustředíme se na dech, do jaké části hrudníku dýcháme, na kolik dob se nadechujeme?
Jak se promění dech když zvýšíme rychlost o stupeň výš?
Všímáme si kontaktu chodidel s podlahou, jaká část nohy přichází do kontaktu s podlahou?
Všímáme si, která část těla nás vede dopředu.
Stále bez interakce věnujeme pozornost ostatním. Čeho si na nich všímáme?
Zjistěte kolik lidí má na rukou hodinky, aniž by bylo poznat, že počítáte?
Připravte si energii skupinu na další práci: Jakou energii by účastníci měli mít na konci cvičení? Je vaším cílem spíše aktivizovat nebo naladit skupinu na stejnou vlnu. Podle toho volíme závěr cvičení.
Doporučení:
V tomto cvičení účastníci jsou vedení k reflexi v průběhu cvičení, reflexe po aktivitě může být krátké, nebo vůbec.
Pokud mají účastníci malou zkušenost, začínáme pouze s pár pravidly.
Nepřidáváme další pravidlo pokud se účastníkům nedaří předchozí pravidlo naplnit, ale upozorňujeme na to.
Pokud se skupině nedaří, může pomoci extrémní zadání, např. zpomalení pohybu, že je téměř nerozeznatelný od zamrznutí.
Debriefing:
Na škále 1-10 nakolik u sebe vnímáte, že se vám daří být v přítomnosti?
Co vám ze zadání nejvíce pomáhalo se zpřítomnit?
Co dalšího využíváte pro zpřítomnění v životě?
#dech #pohyb #pozornost #prostor #energie #reakce #tělo