Jak na hru v roli pro facilitátory
Hra v roli je jedním z účinným nástrojem aplikované improvizace, která podporuje kreativitu, empatii a schopnost kriticky přemýšlet. Pro nás, jako facilitátory, však může být zároveň výzvou – vyžaduje nejen zvládnutí technik, ale také citlivý přístup k dynamice skupiny. Když pracujeme s hrou v roli, snažíme se vytvořit bezpečné a inspirativní prostředí, kde si účastníci mohou hru opravdu užít a zároveň z ní těžit.
Na co si dáváme pozor:
1. Bezpečné prostředí
• Našim cílem je, aby se účastníci cítili v bezpečí. Ujišťujeme je, že jejich nápady a projevy nejsou hodnoceny.
• Respektujeme hranice každého člověka – ať už se do hry zapojuje naplno, nebo zůstává spíše v roli pozorovatele.
2. Jasné vedení a struktura
• Představujeme hru tak, aby byla jasná a srozumitelná. Nastavujeme jednoduchá pravidla a cíle, aby se účastníci mohli soustředit na samotnou hru.
• Pracujeme se scénáři, které nejsou příliš komplikované, protože jednoduchý, ale promyšlený rámec často funguje lépe.
3. Vstup do role facilitátora
• Když vstupujeme do role, pomáháme rozhýbat příběh nebo podpořit účastníky, kteří váhají. Naše role je spíše podpůrná, abychom dali prostor ostatním.
4. Citlivost k dynamice skupiny
• Sledujeme, jak skupina reaguje. Upravujeme průběh hry tak, aby si každý našel své místo – ať už aktivně hraje, nebo podporuje ostatní.
5. Reflexe a zpětná vazba
• Po skončení hry si vždy necháváme čas na reflexi. Při společném sdílení pomáháme účastníkům uvědomit si, co během hry zažili a co si z ní odnášejí.
6. Rovnováha mezi svobodou a vedením
• Umožňujeme účastníkům svobodu objevovat a tvořit, ale zároveň udržujeme jasný směr, aby hra dávala smysl a vedla k cíli.
Poselství pro facilitátory:
Hru v roli vnímáme nejen jako zábavu, ale také jako příležitost k růstu a učení. Naší snahou je vytvářet prostor, kde účastníci mohou objevovat své možnosti, zkoumat nové pohledy a rozvíjet dovednosti, které jim mohou pomoci i mimo herní prostředí. Pracujeme s každou skupinou individuálně, protože víme, že každá má své jedinečné potřeby. Jsme flexibilní, vnímaví a připravení se učit spolu s účastníky.
Využití hry v roli:
1. Vzdělávání: Přispívá k rozvoji historického, literárního nebo vědeckého porozumění (např. hraní rolí historických postav).
2. Sociální dovednosti: Umožňuje zkoumat vztahy, konflikty a řešení problémů.
3. Terapie a sebepoznání: Pomáhá při zkoumání emocí a hledání osobního růstu.
4. Literární adaptace: Přibližuje literární díla prostřednictvím zážitkového učení.
Klíčoví autoři a jejich přínosy:
Dorothy Heathcote
• Rozpracovala koncept učitele v roli (Teacher in Role).
• Zdůrazňuje význam dramatické výchovy jako prostředku pro vzdělávání a rozvoj kritického myšlení.
• Vytvořila metodu mantle of the expert („plášť experta“), která staví účastníky do rolí odborníků řešících problémy.
Gavin Bolton
• Spolupracoval s Heathcote a rozvíjel metody dramatické výchovy.
• Zdůrazňoval důležitost reflexe a zkoumání emocí prostřednictvím dramatické hry.
Brian Way
• Klíčový autor dramatické výchovy.
• Zaměřoval se na individuální a skupinový rozvoj prostřednictvím hry v roli.
Jonothan Neelands
• Autor přístupů k dramatické výchově v britském vzdělávacím systému.
• Podporoval zapojení hry v roli jako nástroje pro hlubší porozumění společenským a kulturním tématům.