Facilitátor jako zrcadlo skupinových procesů představuje přístup, kdy facilitátor vědomě reflektuje chování, interakce a neviditelné dynamiky ve skupině a vrací je účastníkům jako neutrální pozorování. V přístupu zkušeného facilitátora se tomu říká „reflektivní intervence“ – facilitátor říká například: „Všiml jsem si, že během posledních 10 minut mluví jen dva lidé. Jak to vnímáte?“ Cílem není hodnotit, ale podpořit skupinu v uvědomění si vlastního fungování a umožnit jí, aby se rozhodla, zda v tom chce pokračovat. Schwarz vnímá tento typ intervence jako klíčový pro rozvoj samostatnosti týmu a schopnosti učení.
V jiných metodických přístupech se podobná dovednost objevuje například v procesní práci (A. Mindell), v dialogickém koučování nebo v reflexivní facilitaci podle M. Reynolds. Sam Kaner se více zaměřuje na podporu hlasů a strukturaci debaty, méně na zrcadlení dynamiky. Liberating Structures mají reflexi často zakomponovanou do závěrečných kroků, ale nejde vždy o facilitátorovu aktivní intervenci. Schwarzův koncept je jedinečný v tom, že reflektivní intervence nejsou vedlejším nástrojem, ale základním způsobem práce. Facilitátor se tak stává nástrojem změny nikoliv tím, co „přináší“, ale tím, jak pomáhá skupině vidět samu sebe.
Zdroje
• Schwarz, R. (2002). The Skilled Facilitator. Jossey-Bass.
• Kaner, S. (2014). Facilitator’s Guide to Participatory Decision-Making. Jossey-Bass.
• Reynolds, M. (2011). Critical Reflection and Facilitation: Researching Relationships. Open University.
• Mindell, A. (2000). The Deep Democracy of Open Forums. Hampton Roads.